مردم افغانستان در امتحان مرگ و زندگی قرار گرفته اند
فخرزاد فخرزاد

انتظار از مرگ سخت تر است  

انتظار را به امتحان مبرید

                                                         سخن و فتنه و دویی و ریا

                                                         بحر انسان به ارمغان مبرید

                                  (کریم حمید )

بتاریخ 12/10/1388 از جمله 24 تن وزراء معرفی شده هفده تن آن بواسطه پارلمان رد گردید سخنگوی حامد کرزی این کار پارلمان را یک تصمیم ناخوشایند خواند اضافه نمود که این کار زیبایی دموکراسی بوده و حامد کرزی به این تصمیم پارلمان احترام میگذارد .

سلطانزوی عضو پارلمان بتاریخ 17/10/1388 به رادیو آزادی گفت وکیل که به هدایت خارجی به وزراء فوق رای نداده او خائین ملی میباشد کای آیدی نماینده سازمان ملل متحد این برخورد ولسی جرگه را گیچ کننده خوانده اضافه مینماید که این کار دشواریهای حکومت را افزایش میدهد وآنرا شکست سیاسی نیز خوانده است .

نعیم فراهی عضو ولسی جرگه رد هفده تن وزیر را کار پرتلاش اپوزسیون میداند اقای خواصی عضوهیت اداری ولسی جرگه گفته های نعیم مذکور را رد کرده اضافه مینماید اپوزسیون توان آنرا ندارد .

کای ایدی یکبار دیگر اظهار داشت که این کار یک خلا سیاسی را بوجود میاورد .

عده علت رد آنهارا نداشتن اسناد تحصیلی ٫ تابعیت دوگانه و متهم بودن آنها به فساد بواسطه لوی سارنوالی خوانده اند آقای صافی بتاریخ 17/10/1388 به رادیو آزادی گفت ازینکه آقای کرزی در جریان کمپاین انتخاباتی به گروپ های مربوطه تعهد چندین وزراء را داده بود اما حالا خواست این بار گران را بواسط پارلمان از سرخود دور سازد .

آقای زیوری یک تن کارشناسان بتاریخ 13/10/1388 به رادیو بی بی سی گفت که تصامیم فوق ذکر توسط حامد کرزی و جامعه جهانی اتخاذ گردیده است اضافه مینماید حامد کرزی زیر فشار گروها بود مجبور شد یک کابینه مخلوط را معرفی کند وخواست آن یعنی رد هفده وزیر بسیار ماهرانه بواسطه پارلمان صورت گرفت باید افزود افرادیکه رای گرفته اند مورد تائید جامعه جهانی بوده و آنرا یک پیروزی برای حامد کرزی و یک نمایش دموکراسی خواند .

آقای وحید مژده میگوید طی چند سال فیصله های پارلمان بواسطه جامد کرزی نادیده گرفته میشد و این تصامیم یک نوع قدرت نمایی بواسطه پارلمان میباشد در مقابل آقای حامد کرزی اضافه مینماید آقای کرزی هم انتظار رد چند وزیر را داشت نه به این اندازه که فعلا˝ صورت گرفته است زیوری میگوید چهارتن از وزراء رد شده از جمله تیم حامد کرزی بودند و عده از آنها مثل احدی ٫ اسماعیل خان حریف حامد کرزی بوده نه همکار حامد کرزی عده دیگر آنها را  که حامد کرزی میخواست رای بدست نیاورند و عده دیگر آنها گمنام بوده آنها را آقای حامد کرزی نیز نمیخواست رای اخذ نمایند زیوری ادامه میدهد پارلمان افغانستان فاقد یک جریان سیاسی میباشد اعضای پارلمان بدنبال منافع فردی ٫ سیاسی خویش میباشند این کار به اساس قدرتمندی حامد کرزی ماهرانه صورت گرفته و آرزوی خود را از طریق پارلمان انجام داد .

وحید مژده میگوید پارلمان ازین لحاظ  به چهره های نو رای ندادند که آنها مهر های بودند که تواسط گروهای معین معرفی شده بودند وجامعه جهانی نیز در رابطه به کسانیکه آنها را جنگسالاران میخوانند تاثیر گذار میباشد

سلطانزوی بتاریخ 17/10/1388 به رادیو آزادی اظهار داشت ازینکه پارلمان طی چند سال توسط حامد کرزی به عاشه رانده شده بود یکبار غرض انجام وظایف خویش اعضای آن بپای استاده شدند و آنها برتمام افراد ٫ رهبران ٫ گروها مثل سیاف ٫ دوستم ٫ گیلانی ٫ محقق ٫ خلیلی ٫ فهیم ٫ ربانی وغیره رای مخالف دادند در ادامه صحبت هایش افزود آقای شهرانی که یک وزیر لایق و صادق میباشد از پارلمان رای اخذ نمود .

مردم و آگاهان امور باوجودیکه در ظاهر امر رد هفده تن وزراء بواسط پارلمان صورت گرفت کار ماهرانه و پلانهای مطروحه پشت پرده کشورهای ذیدخل در افغانستان بخصوص امریکا و بریتانیا خوانده و میخوانند و اضافه مینمایند عده از وزراء آزموده شده که برنده شناخته شده طبق اداره ای.اس.ای و حامیان خارجی آنها طی سه دهه اخیر و زمان موجود بزرگترین جفاها را برملت افغانستان انجام داده که میتوان از ترجیح دادن فرار بر قرار در روز تجلیل هشتم ثور سالهای گذشته یک مثال آن را یاداور شد که مردم قهرمان ٫ رزمنده و سربلند ما را نزد جهانیان مورد سوالهای گوناگون قرار دادند اضافه مینمایند تازمانیکه این وزراء کارکشته در راس وزارت خانه های کلیدی موجود باشند با ورود صدها هزار سرباز خارجی و ده ها هزار ماشین الات مجهز پیشرفته محاربوی نمیتوان به تامین صلح ثبات واقعی در کشور امیدوار بود باتاسف سناتوران امریکائی در جریان صحبت بتاریخ 17/10/1388 با حامد کرزی از نصب یاران دل بسته خویش ستایش نمودند بباورما کشورهای خارجی درین بازی طراحی شده توانستند بایک فیر چند نوع شکار نمایند .

1. به گروهای وتجریر شده که سالهای سال سنگ  مردم داری و نمایندگی از ملت افغانستان را به سینه میزدند ثابت ساختند که شما در کشور خویش خس سرآب چیز دیگری نمی باشید و از برکت دالر و پوند ریال کشورهای بازیگر بود که شما بر فرق مردم افغانستان میخ کوب شدید .

2. برای حامد کرزی و تیم کاری اش نیز آنها در عمل ثابت ساختند که اکت های قدرت نمائی و آزاد منشی شما در عمل هیچ بوده و بدون اراده کشورهای خارجی نمیتوانید یک لحظه هم اسپ خود را بالای مردم زجر دیده افغانستان قمچین نماید .

3. با براه انداختن این بازی نهایت ماهرانه یکبار دیگر به جهانیان ثابت ساختند که بدون دکته آنها هیچ کاری را قدرتمندان موجود به نفع ملت و مردم خویش انجام داده نمیتوانند و یک عده کسانی راکه بعد از غربال نمودن زیاد به کرسی ها نصب نموده اند آنها نیز در آینده ها به آزمایش های بزرگ روبرو خواهند شد .

سازمان نظارت حقوق بشر در گزارش اخیر خویش گفته است که در سال 2009 میلادی هزاران کودک در افغانستان کشته شده است ٫ صدها تن آنها به نسبت فشار طالبان وادار شده اند که حملات انتحاری را انجام دهند این گزارش زمانی ارایه میشود که به نسبت حمله انتحاری در ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار بالای قوت های خارجی که صورت گرفت چهار تن شاگردان مکتب کشته و قریب به 40 تن دیگر زخمی شدند همچنان سازمان مذکور در گزارش خویش تذکر بعمل آورده چندین واقعه از قبیل تجاوز جنسی بواسط افسران پولیس ٫ مسولین شرکت های خصوصی ٫ زورمندان بالای عده کودکان صورت گرفته است اضافه مینماید به نسبت موجودیت فساد اداری درین رابطه اقدام صورت نگرفته است قابل تذکر میدانیم که این موضوع به تاریخ 16/10/1388 از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسید مردم میگویند به نسبت مشکلات اقتصادی ده ها هزار کودک به مافیای مواد مخدر ٫ شورشیان مسلح پیوسته عده زیاده آنها در کارهای شاقه و گدایی مصروف بوده ده ها هزار تن دیگر آنها به مواد مخدر مبتلا شده بیش از چهارنیم ملیون تن آنان از مزایای تحصیل بواسط شورشیان مسلح محروم شده اند عده از آنها به نسبت مشکلات اقتصادی خرید فروش یا به ازدواج های اجباری قبل از وقت تن در میدهند .

معین وزارت مبارزه با مواد مخدر میگوید نامهای کسانی را که در مقام های بلند دولتی وظیفه مینمایند در قاچاق مواد مخدره دست دارند افشا مینماید اضافه نمود 95 فیصد مواد مخدر از ولایات ناامن کشور بدست میاید واز گرفتاری یک هزار تن که در قاچاق مواد مخدره دست داشتند یاداوری نمود و در جلسه والیان چهارده ولایت تعهد نمود که 20 فیصد مواد مخدره را درسال آینده کاهش میدهند مردم میگویند از برکت موجودیت یک عده کشورهای قدرتمند در ولایات که ناامن خوانده میشوند 95 فیصد مواد مخدر بدست میاید تازمانیکه کشورهای فوق ذکر صادقانه برضد این ماده زهرناک گام نبردارند نه کشت مواد مخدر کاهش میابد نه آنهائیکه متهم به قاچاق مواد مخدر بوده در مقامات ارشد دولتی نصب شده اند مورد بازپرس قانونی قرار میگیرند .

بانکی مون سرمنشی ملل متحد در بعضی سخنانش طی همین هفته اظهار داشت چالش ها در مقابل دولت افغانستان در حال افزایش است اگر وضع بر همین قرار باشد سقوط دولت افغانستان اجتناب ناپذیر میباشد اضافه نمود مرحله کنونی حساس است ادامه وضع آینده خوب ندارد او خواهان تعین یک مقام ارشد غیرنظامی در افغانستان شد که نظامیان خارجی را همکاری نماید در مورد ایجاد یک اداره موازی با دولت افغانستان نیز سخن زد .

کای ایدی در گزارش اخیرش به شورای امنیت ملل متحد در بعضی از سخنان خویش گفته است افکار عامه در داخل و خارج کشور بی حوصلگی  کشورهای کمک کننده از وضع اورا نگران ساخته وضع موجود را خارج از کنترول خوانده ادامه میدهد جامعه جهانی فرصت های زیاد را از دست داده بعضی کارهای انجام شده نتایج لازم نداشته اضافه مینماید وضع موجود نمیتواند به موفقیت انجام شود او برتقویت نیروهای هماهنگ زیر چتر ملل متحد تاکید کرد .

سیامک هروی سخنگوی رئیس جمهور نگرانی اورا بجا دانست اضافه نمود که این موضوع باید در جلسه لندن ارایه شود .

حمزه واعظی یک تن از کارشناسان کشور درین رابطه میگوید این عمل ناشی از بحران قدرت نماینده گی میکند نیروهای مخالف در حال گسترش است موضوع مهم دیگر مسله داخلی قدرت دولتی میباشد تازمانیکه نیروهای سالم و کارائی در قدرت جا داده نشوند به حمایت خارجی ها نمیتواند همه مشکلات ها حل شود از طرف دیگر قدرت های مذکور نتوانسته اند یک استراتیژی واحد و موثری را طرح و آنرا عملی سازند و چیزی دیگر را که عمده میداند رابطه همکاری بین دولت و جامعه جهانی نبوده عوامل فوق ذکر را سبب چالش های فوق در وضع موجود افغانستان گردیده است .

شماری از نامزدان شورای ولایتی به رسم اعتراض به نسبت تقلب گسترده کمیسیون انتخاباتی به پارلمان کشور رفته شکایت نامه های خود را ارایه نمودند کمیسیون حقوق بشر تقلب گسترده را نیز تائید نموده اضافه مینماید اگر درین باره توجه نشود افغانستان بطرف بحران میرود نماینده کمیسیون انتخابات از آماده گی تدویر انتخابات پارلمانی در اوایل جوزا سال آینده خورشیدی خبر میدهد دفتر سازمان ملل متحد تدویر انتخابات پارلمانی آوردن اصلاحات در نهاد های انتخاباتی از بالا تا پائین خواستار شده اضافه مینماید که ما میخواهیم یک انتخابات شفاف پارلمانی تدویر شود .

سخنگوی رئیس جمهور میگوید آن عده از وزراء که از هشتاد رای بلندتر اخذ نموده اند حامد کرزی آنها را دوباره غرض اخذ رای به پارلمان میفرستد اضافه مینماید حامد کرزی کسانی را که به پارلمان غرض اخذ رای معرفی نموده بود دارای شایستگی ٫ صداقت وپاک بودند این مربوط به پارلمان است که آنها را رد نموده اند مردم میگویند حامد کرزی ازین پارلمان زده ها کدام کار خوب دیده است که هنوزهم غرض نصب آنها برفرق مردم افغانستان پافشاری دارد .

تعداد از تجاران ملی در ولایت ننگرهار به نسبت مشکلات برق زمین و غیره شکایت داشته یک تن از آنها به اسم عزیز رحمن اظهار داشت دولت مکلفیت های خویش را در مقابل سرمایه داران ملی انجام نداده اند ما دوازده فابریکه تولیدی را ایجاد نموده بودیم حالا مجبور شدیم که آنها را به فروش رسانیم .

عده از مسولین به نسبت از بین بردن آثار تاریخی قاچاق و غضب آن بواسط زورمندان و جنگ سالاران در ولایت غزنی اظهار نگرانی نموده و میگویند که مسولین بالا درین رابطه برخورد قاطع نمی نمایند .

قاچاقبران میخواستند که دو تن تریاک را به کشور ایران انتقال دهند در برخورد مسلحانه با پولیس ایران چهار تن قاچبران و یازده تن پولیس متذکره کشته شده اند .

رسانه ها از زبان مقامات ارشد خبر میدهند که سالانه مقدار دوهزار پنج صد تن تریاک به کشور ایران از افغانستان قاچاق میشود .

خلاصه اینکه مردم و آگاهان امور علت دشواریهای فوق ذکر را که مردم افغانستان را در یک مرحله حساس تاریخی یعنی سپری نمودن امتحان مرگ و زندگی قرار داده ناشی از برخورد غیرعادلانه ٫ غیر واقعبینانه و توسعه طلبانه کشورهای منطقه ٫ جهان بخصوص ایالات متحده امریکا ٫ بریتانیا و اتحاد اروپا در رابطه به کشورما دانسته و میدانند اضافه مینمایند تازمانیکه در مقابل فساد مدیریت که بواسط گماشتگان کشورهای فوق ذکر در عمق جامعه ما ریشه دوانیده است مبارزه جدی و قاطع صورت نگیرد نمیتوان به انجام این بازیهای ریاکارانه عوض کردن افراد اشخاص ازین شاخ به آن شاخ زیر بهانه های مختلف به آینده صلح و ثبات واقعی در کشور امیدوار بود .

باید افزود زمانی ما میتوانیم پیروزی های را غرض مهار ساختن دشواریهای فوق بدست آریم که اتحاد وحدت و یک پارچگی همه نیروهای که خواهان یک افغانستان آزاد ٫ آباد و سربلند میباشند عملی سازیم .

باید گفت بخاطر به سر رسانیدن این امر بزرگ همکاری صادقانه بشریت صلح دوست و مترقی جهان بخصوص نهادهای مدنی ٫ پارلمان های جهان برای ملت ما یک امر حیاتی بوده ومیباشد درغیر از آن در کام مرگ ابدی مردم و کشورما فرو خواهد رفت      


January 10th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات